Da je vreme najbolji sudija, pokazalo se i u našem sopstvenom razotkrivanju na društvenim mrežama. Iako se u ličnoj samopromociji trudimo da formiramo sliku o sebi koja nam odgovara, ovo mnogima ne uspeva.
Imate li ideju zašto je to tako?
Epa, pošto se ovde radi o javnom nastupu, odnosi sa javnošću su oblast koja daje najbolji odgovor. Upravo je izgradnja identiteta, imidža i reputacije okosnica PR-a.
I to baš tim redom. Stepenik po stepenik.
Identitet je ono što u suštini jesmo. Naš temperament, vrednosni sistem, prioriteti, pretpostavke, očekivanja, spoljašnjost, fizičke konstante, vizija...
Elementi identiteta se dalje projektuju na imidž u javnosti, i trebalo bi da što verodostojnije odgovaraju stvarnom identitetu. Naravno, teško je odoleti iskušenju da se imidž bar malo ne „našminka“. Ali, recimo da je diskretno šminkanje identiteta sasvim u redu. Jer ipak je jedan od ciljeva PR-a izazivanje radoznalosti javnosti da čuje nastavak priče.
Sada dolazimo do onog najvažnijeg, a to je - reputacija! Dobra reputacija se jako dugo stiče, a može vrlo lako da se izgubi. Kao i poverenje.
Reputacija u osnovi i jeste poverenje, ali je ipak malo složenija. Dopunjuju je kredibilitet, ugled, etika, uticaj. To je jedan kumulativan, i na iskustvu zasnovan stav o nekome. Možda nećete poverovati u preporuku ako to čujete od jedne osobe, ali nakon što vam 4 ili 5 ljudi to isto potvrdi, onda više nema sumnje da je neko za saradnju ili za izbegavanje.
Gde ljudi greše u nastupu na društvenim mrežama?
Sigmund Frojd je rekao "Prvi znak gluposti je potpuno odsustvo stida." Tako je i na društvenim mrežama.
Vremenom raste broj prijatelja, konekcija, pratilaca i ljudi potpuno zaborave da njihove suvoparne objave, nekulturne komentare i svađe čitaju, između ostalih, i oni koji im mogu biti važni za ostvarivanje ličnih i profesionalnih ciljeva.
Stav „baš me briga šta drugi misle o meni“ je luksuz, kada uzmemo u obzir to, da među vašim konekcijama postoje ljudi koji su vam potencijalni poslodavci, HR menadžeri, kupci, partneri... U načelu, zapostavljanje reputacije predstavlja kardinalnu grešku. I to nema veze sa ličnim integritetom. Itekako imate pravo na svoj stav, ali ono što čini razliku je način na koji nešto kažete.
Sada dolazi na red „šminkanje“, koje sam pomenula iznad. Ogromna većina korisnika društvenih mreža šminka svoj imidž do neprepoznatljivosti. Spoljašnji izgled, pobednički mentalni stav, opuštenost, kupovnu moć, socijabilnost, hedonistički životni stil i sl. A kada osobu upoznate lično, shvatite da je imidž na mreži u poređenju sa njenom pojavom uživo potpuno neskladan... Sećate se one sličice krompira pre i posle profesionalnog make-up-a? Ako niste videli, potražite. Dakle, druga velika greška je lažno predstavljanje.
Kada pričamo o identitetu, ono što je važno u PR-u je da se izdvojite po svojoj autentičnosti. Da budete drugačiji. Zanimljivi. Da izazovete emocije, budete inspirativni i predstavite sebe kao ideju. Time skrećete pažnju, podstičete diskusiju i deljenje vaše objave.
Postavljanje objava koje su „opšta mesta“ čini da se izgubite u masi. Ako se vaši postovi svode na deljenje mudrosti, muzike i ličnih fotografija, naročito profilnih, onda je vaš identitet prilično slab. I to je treća velika greška. Ne dajete neku višu vrednost za vaše konekcije u pogledu sadržaja. I ljudi će vaše objave doživeti kao „spam“.
Vrlo slična situacija je komentarisanje stikerima, umesto da izrazite svoj lični stav i pokažete svoju rečitost, kompetenciju, veštinu držanja pažnje i ubeđivanja.
Sigurno se sada pitate šta tačno rade PR profesionalci.
Evo konkretnih predloga kako da skrenete pažnju na sebe, izgradite prepoznatljiv imidž i odličnu reputaciju.
PR menadžeri koriste društvene mreže za ostvarivanje ciljeva. Biraju nekoliko svojih ličnih osobina i veština koje će promovisati, identifikuju svoju ciljnu grupu, povezuju se sa njima i kreiraju jasnu poruku.
Kako bi to trebalo da izgleda? Pa zamislite da ste proizvod i navedite njegove karakteristike.
Na primer: „Ja sam kreativna i radoznala osoba. Vredna sam i želim da se lično i profesionalno razvijam. U odnosu sa ljudima zadržavam lični integritet, poštujem tuđe stavove, ali argumentimentima branim svoje. Moj talenat je pisanje/fotografija i želim da budem prepoznata po tome, da se time bavim i od toga živim. Moja ciljna grupa su ljudi koji bi bili zainteresovani za ono što ja radim. To mogu biti novinari, urednici magazina i informativnih portala, zaposleni u kulturnim institucijama, marketinške agencije, kreatori mišljenja, itd". Za godinu dana, doslednom primenom PR-a, moja ciljna grupa će imati pozitivan stav o meni i mom radu i preporučiće me onima kojima su potrebne usluge koje ja mogu da pružim".
Sada tačno znate u kom pravcu treba da idu vaše objave. I ako se pridržavate ovoga, kada neko dođe na vaš profil, i pregleda zadnjih 10-15 objava, formiraće percepciju o vama koja je opisana iznad.
Kako da pokažete kredibilitet? Načina je mnogo.
Možete objavljivati svoje radove, snimati videe, pisati blog o temi koja je u vezi sa vašim ciljem ili altruistično podeliti rešenje za neki problem.
Za vašu reputaciju je jako važno da se pojavite u nekom od tradicionalnih medija, kao što su novine ili televizija. To znači da da je ono što imate da kažete od značaja za širu javnost i da su mediji vašu priču prepoznali kao vest, a ne kao reklamu.
Takođe možete iskoristiti aktuelni društveni događaj i analizirati ga iz perspektive onoga čime se bavite.
Pokažite da se stalno usavršavate učešćem na svim edukativnim događajima iz vaše branše ili da ste deo klastera ili udruženja koje okuplja vaše kolege.
I na kraju, nikada nemojte zaboraviti na kulturne manire i stil komunikacije. Čak i da su to grupe, gde ćete naići na neistomišljenike, kritičare, provokatore. To su zapravo okidači za krizu vašeg ugleda i pravi indikatori koji pokazuju da li je vaš imidž u skladu sa identitetom ili se lažno predstavljate. Onda ceo vaš imidž pada u vodu jer ste izgubili poverenje.
Uvek imajte na umu da je PR dvosmeran i daje ljudima razloge da se sami uvere u vašu vrednost. A jednom kada dostignete svoje ciljeve u vezi reputacije, onda ćete imati i ličnu moć da vršite uticaj.